Zoals je in mijn vorig blogs hebt kunnen lezen, hou ik mij bezig met Facility as a Service, kortweg FaaS. FaaS heeft betrekking op de elektrotechnische installaties van (bedrijfs-)panden. Alles wat gebouwgebonden is waar een spreekwoordelijke stekker aan zit, wat een IP-adres heeft en wat op afstand beheerd kan worden, maakt onderdeel uit van FaaS. In deze blog sta ik stil bij de gevolgen van het zelfstandig aanbieden van clouddiensten door fabrikanten.

Het bestaansrecht van distributeurs en resellers is het mogen verkopen, installeren en onderhouden van producten van fabrikanten. Maar wat nu als de fabrikant zelf clouddiensten gaat aanbieden? In de ICT gebeurt dit al regelmatig; op het facilitaire vlak wat minder vaak. Toch zijn er al enkele voorbeelden te noemen.

Milestone

Neem nu Milestone, leverancier van Video Management oplossingen. Eind vorig jaar lanceerde Milestone ‘Arcules’ onder leiding van moederbedrijf Canon. Arcules is een ‘Video Cloud IoT as a Service’ dienst, waarbij de camera een IoT sensor is die data verzamelt. Door toevoeging van AI (Artificial Intelligence) technieken, ontvangt de klant waardevolle informatie die ervoor zorgt dat de ROI (Return On Investment) sneller bepaald kan worden. In plaats van alleen te kijken naar de kosten van een dergelijke investering, kijken we nu naar de opbrengsten en toegevoegde waarde die de techniek levert binnen het bedrijfsproces. Omdat Arcules vanuit het facilitaire domein pas net is opgestart, is er nog weinig ervaring mee. Op ICT-gebied is men al verder, vandaar dat ik voor deze blog Microsoft als voorbeeld zal nemen.

Microsoft Office 365

Microsoft is een fabrikant die zelfstandig clouddiensten aanbiedt. De softwaregigant lanceerde eind 2015 haar CSP (Cloud Solution Provider) programma, waaronder niet alleen Office 365 valt, maar ook andere Microsoft producten zoals Azure, Dynamics CRM Online, Microsoft Project en Microsoft Visio. Voor de verkoop is Microsoft afhankelijk van distributeurs en resellers. Het CSP programma is erop gericht dat deze organisaties hun verdienmodel blijven behouden. Toch gaat er veel veranderen. Om aan te geven wat de gevolgen zijn voor de gehele ‘keten’, som ik in deze blog de voor- en nadelen op van het aanbieden van producten en diensten via de cloud.

Gevolgen van clouddiensten voor de eindgebruiker

 Voordelen:

De klant betaalt alleen voor wat hij gebruikt. Hij kan dynamisch op- en afschalen.
Hij betaalt per periode. Het bedrag dat hij initieel investeert, is hierdoor fors lager. Het budget dat overblijft, kan aan andere diensten besteed worden.
De cloud-oplossing is direct beschikbaar.
Eenvoudig uit te breiden met aanverwante kant-en-klare oplossingen. Naast bijvoorbeeld Office 365 kan hij complementaire clouddiensten afnemen zoals online werkplekken, virtuele servers, backup & disaster recovery en security software. De klant kan de verschillende diensten combineren in één totaaloplossing, indien deze geleverd worden door dezelfde fabrikant.
Hij kan de cloud oplossing combineren met zijn bestaande omgeving.
Hij is niet afhankelijk van één partner of oplossing en krijgt de mogelijkheid om verschillende deel oplossingen te combineren.
Hij beschikt altijd over de laatste softwareversie en security-updates.

Voor een uitgebreid overzicht van de voordelen van clouddiensten verwijzen wij je naar de blog ‘Waarom Facility as a Service’.

Nadelen:

Opslaglocatie is niet altijd bekend, soms bevindt deze zich buiten Europa.
Uiteindelijk kan het duurder zijn dan ‘on premise’ *
Oplossing binnen één domein (silo).

* Microsoft en andere softwarevendoren hanteren een berekening waarbij het omslagpunt inclusief software maintenance op drie jaar ligt. ‘Oude’ licenties gingen echter vaak vier of vijf jaar mee, waarbij de mogelijkheid bestond om niet-gebruikte licenties door te geven. In de cloud is dit niet mogelijk.

Gevolgen van clouddiensten voor de reseller

Voordelen:

Vaak wordt een contract afgesloten van drie jaar, waardoor de reseller al die tijd van een maandelijkse fee is gegarandeerd.
Het stimuleren van de eindgebruiker om te migreren wordt overbodig, omdat deze altijd up-to-date is.

Nadelen: